Monday 16 September 2013

PENGENALAN PAYA BAKAU


Konsep dan Pengezonan Ekosistem Hutan Paya Bakau

     Ekosistem bakau adalah penting kerana bersifat dinamik yang sentiasa berubah-ubah dari semasa ke semasa dan dari musim ke musim.


    •   Mengikut Hamilton dan Snedaker (1984), "Ekosistem hutan paya bakau adalah komuniti yang hidup di kawasan antara pasang-surut laut dan tahan daripada air masin di zon pinggir pantai atau dikenali sebagai zon hitoral".
    •   Pembentukan bakau merupakan ekosistem yang menjangkau persekitaran di pinggir pantai yang terlindung dan menganjur jauh ke pedalaman di sepanjang muara sungai. Taburan dan jenis pokok bakau yang hidup di zon litoral adalah tidak seragam.
    •  Komuniti utama bakau ialah keluarga Rhizophora sp. (pokok bakau kebangkita dan pokok bakau minyak), keluarga Avicennia (pokok api-api), keluarga Sonneratia (pokok perepat, gedahu dan berembang) dan juga Brugueira (pokok berus, tumu dan mata buaya).
    •   Bentukan bakau merupakan ekosistem yang menjangkau persekitaran di pinggir pantai yang di sepanjang muara sungai. Taburan dan jenis pokok bakau yang hidup di zon litoral adalah tidak seragam.

             
Rhizophora (pokok bakau minyak
Daun Rhizhophora 

             
Akar Rhizophora

No comments:

Post a Comment